Reference mohou pomoct, ale berte je s rezervou, radí odborníci

Z posledních průzkumů vyplývá, že hodnocení firem je stále ještě potřebné. Lidé to považují za cosi nepostradatelného při nákupech. Řídí se jimi bezmála 97 % dotazovaných, což je opravdu důvod k tomu, aby si firmy na hodnocení zakládaly. Je ale zároveň pravdou, že by tak velký důraz recenzím sami klienti přikládat neměli. Internetem totiž kolují i reference klamné, falešné, za nimiž stojí často konkurence chtějící podnik poškodit.

Recenze ano, ale s rezervou

Je naprosto v pořádku řídit se referencemi zejména v okamžiku, kdy máte ve hře vícero produktů nebo si nejste jistí tím, jestli je daná věc opravdu tak dobrá, jak si myslíte. Pokud se však narazí na pár špatných referencí, které jsou však naprosto převálcovány těmi pozitivními zprávami, nepřikládejte jim tak velkou váhu. Internet je opravdu konkurenční prostředí a mnohé firmy chtějí konkurenční podnik doslova zničit. A tak přistoupí i na tuto hru.

Samozřejmě se mohou stát reference i terčem zneužívání z druhého pohledu. I samy společnosti si mohou psát pozitivní zprávy, které naopak zlepší celkovou reputaci. I proto se dívejte, kdo referenci píše a jestli se jedná o důvěryhodný zdroj. Zkušenosti beze jména nelze brát vůbec vážně, pamatujte na to.

Klamání spotřebitelů není výjimečné

V obou případech se však jedná o takzvané klamání uživatelů, které není v žádném případě výjimečné a před kterým by se měli mít zákazníci jako takoví na pozoru. Bohužel neexistuje mnoho kroků, které lze podniknout proti klamným referencím. A stejně tak neexistuje mnoho způsobů, jak odhalit, kdo za komentáři stojí či jestli se opravdu jedná o nepravdivé informace. 

Některé e-shopy to mají nastavené tak, že samy kontrolují uživatelská hodnocení. Na druhou stranu to svádí k tomu vypouštět do éteru pouze to dobré, čímž se opět ke zmiňovanému klamání uživatelů dostáváme.