Nejrychlejší vlaky na světě
Shanghai Maglev
Harmony CRH 380A
Teprve v roce 2010 byla plně uvedena do provozu tato čínská vysokorychlostní lokomotiva, která nyní obsluhuje vlakovou soupravu na dálkové trase mezi Wuhau a Hanghzou. V testech dosáhla tato mašina rychlosti 416 km/h. Její maximální provozní rychlost v plném zatížení činí, jak název napovídá, 380 km/h. Vzhled je pak výsledkem spolupráce předních odborníků na design z těch nejlepších čínských univerzit.
AGV Italo
Modernější a vyspělejší bratříček již zmiňovaného slavného TGV. AGV Italo je vysokorychlostní vlaková souprava, která vznikla v Itálii a zde byla také poprvé v roce 2011 uvedena do provozu. Tato moderní souprava vyhovuje standardům evropských rychlostních železničních koridorů. Během zkoušek ve Francii souprava dosáhla v plném provozním zatížení rychlosti 360 km/h a výsledky testů byly více než uspokojivé. Do budoucna by inženýři rádi dosáhli provozního maxima 400 km/h. Jedná se zároveň o jeden z nejbezpečnějších rychlostních vlaků vůbec.
Siemens Velaro E
Základní koncept rychlovlaků Siemens Velaro vznikl v Německu. Typ s označením E, neboli také AVS 103 byl vyroben ve Španělsku a od základního modelu se liší v mnoha větších či menších detailech. V součtu to však z něj dělá nejsilnější Siemens Velaro ze všech. Maximální rychlost v plném zatížení je u typu AVS 103 nějakých 350 km/h. Souprava spolehlivě jezdí od roku 2007 na lince Barcelona – Madrid ve Španělsku. Nejvyšší rychlost na testech byl něco málo přes 400 km/h, takže i Siemens se drží v těsném závěsu za světovou špičkou.
Talgo 350
Nebo také zkráceně T 350. Firma Talgo má pobočky po celém světě, původně je ale ze Španělska a v oblasti železnice a výroby vlaků má letitou tradici. Není proto divu, že vrhla i na výrobu rychlovlaků. Jak je patrné s názvu, konstruktéři počítali s maximální rychlostí 350 km/h. Té ale souprava dosahuje pouze při testech. V provozním zatížení, tedy s cestujícími, činí maximální rychlost „pouhých“ 330 km/h. Zajímavě tvarovaná lokomotiva pak ve Španělsku dala vlakové soupravě přezdívku patos, nebo-li kachna.
E5 Shinkanzen Hayabusa
A konečně jsme v Japonsku, které jsme zmiňovali hned v úvodu. Název Šinkanzen je ve světě vlaků a železniční dopravy pojmem, který zná i začínající fanoušek. Přesto se tenhle známý japonský rychlovlak v žebříčku poněkud propadl. A to jeho nejnovější verze o poznání zrychlila. Původně totiž japonský rychlovlak E5 Series Shinkanzen dosahoval s cestujícími „pouze“ 300 km/h. Maximální rychlost v plném zatížení tedy byla následně upravena až na konečných 330 km/h. Je nutno uznat, že více už je vzhledem k povaze a členitosti Japonských železnic naprosto zbytečné. Speciální prodloužená příď lokomotivy má pak za účel snižovat hluk a umožňovat tak vysokou rychlost soupravy i v tunelech a koridorech.
Alstom Euroduplex
Tyto dvoupodlažní rychlovlaky pocházejí z Francie a nejsou ničím jiným, než třetí generací již mnohokrát zmiňovaného, slavného TGV. Vlakové soupravy jsou vybaveny měničem napětí, takže mohou operovat na všech evropských železnicích. Ačkoliv Alstom Euroduplex není nejrychlejší, uveze nejvíce pasažérů. Jedna souprava tak může průměrnou rychlostí 320 km/h přepravit více než tisíc pasažérů najednou. A to je velká zbraň proti konkurenci. Vysokorychlostní vlakové soupravy Alstom Euroduplex brázdí Evropou bezpečně od roku 2011.
Foto: wikipedia.org